Onze kangoeroes gingen de voorbije week op dromenkamp.
Snuif hieronder alvast de sfeer op met enkele foto's:
Onze kangoeroes gingen de voorbije week op dromenkamp.
Snuif hieronder alvast de sfeer op met enkele foto's:
Deze week hebben we niet zoveel foto's gemaakt, maar hadden we wel heel wat plannetjes.
Op maandag gingen we op uitstap naar het theater. Helaas mochten we daar geen foto's nemen. Wel een paar in de bus.
We oefenden deze week ook heel wat dingen in zo gingen we aan de slag met patronen verder zetten en seriëren, en tellen en hoeveelheden linken.
Ook aan onze slaapmutsen voor het kamp werd gewerkt.
Enkele kangoeroes vertelden in onze leerkring wat ze allemaal hadden gemaakt of gedaan tijdens plannetjestijd.
Deze week waren er heel wat leuke plannetjes in onze klas.
Zelf slijm maken:
We werkten aan onze knutselwerkjes voor ons droomkamp:
We gingen per 3 aan de slag om binnen een bepaalde tijd met hetzelfde aantal blokken de hoogste toren te bouwen. We leerden zo inschatten hoe lang 5 minuten duren, we gingen blokken tellen en zorgden ervoor dat iedereen hetzelfde aantal had, we gingen meten en vergelijken wie nu echt de hoogste toren kon bouwen op 5 minuten. De kleuters leerden elkaar ook aanmoedigen.
Onze stek van de aardbeiplant had de paasvakantie niet overleefd en we kregen hem ook niet meer tot leven gewekt in de klas. Tijd om buiten eens te gaan kijken in de moestuin hoe onze plantjes het daar deden.
De actua van deze week ging over een jongen die vast zat in zijn kuil op het strand. We keken daarna ook nog naar het filmpje ervan op karrewiet en leerden ook over de gevaren van diepe kuilen graven.
We maakten ook kennis met een Cajon en deden enkele ritmische oefeningen.
We werkten nog een plan van de vorige week af.
Deze kangoeroe wou graag leren tekenen, waarbij we ook nog wat woordenschat inoefenden.
Ander spelplezier van de voorbije week:
We zijn na de vakantie al weer vertrokken met heel veel goesting en zin in plannetjes.
Op maandag begonnen we met heel wat verhalen over onze vakantie.
We deden vrije tekst en tekenden en vertelden volop over onze vakantie.
We kwamen te weten dat er heel wat ijsjes werden gegeten in de vakantie.
Een andere kangoeroe was naar de tandarts geweest en had een zandloper bij om te kijken hoe lang we tanden moeten poetsen. We deden spelletjes met de zandloper en ontdekten dat tanden poetsen toch wel even duurt. Ons plan was om eens met tandenborstels te schilderen.
Ook secretaressedag lieten we niet aan ons voorbij gaan. Er werden bloemetjes gemaakt voor een heuse bloemenslinger om daarna het secretariaat te versieren.
Nog weer een andere kangoeroe wou graag Frans en Engels leren. We leerden tellen tot 10 in het Frans en in het Engels. We maakten ook cijfers en stempelden de juiste woordjes onder het juiste cijfer. Later op de week leerden we ook een liedje waar Franse en Engelse en Duitse woordjes aan bod kwamen.
We genoten van een ijsje voor de verjaardag van de juf.
Ook het zonnetje was even van de partij. Wij gingen dan ook met zijn allen even samen buiten spelen.
Een andere kangoeroe bracht een lottospel mee. Dat moesten we in kleine groepjes uitproberen.
Ander spelplezier van deze week:
Tijdens onze laatste week voor de paasvakantie hadden we heel wat leuke activiteiten op de planning staan. Tussen ons projectje ja/nee gevoelens maakten we hier dan ook graag tijd voor.
Dobbespel met cijfers om een kunstzinnig ei te maken.
Met loose parts eitjes maken/versieren:
Vrij tekenen op het krijtbord:
Plan uit de praatronde: puzzelen
Mannetje van de maand:
Een zoekspel met meester Thomas:
Dinsdag gingen we ook op sportdag in de Bleukens. We hadden dolle pret.
Nog meer paaseitjes met loose parts:
Paasvormen vullen:
Opening van de moestuin waarbij we een bingo in groepjes van twee moesten uitvoeren. Bijna alles konden we vinden.
Deze kangoeroe ging flink aan het werk:
Estafettespelletjes buiten:
Voorleesouders/meester
Enkele grote kinderen die ons wilden leren tellen tot 50:
Ja/nee gevoelens bespreken in groepjes:
paaseitjes zoeken na een leuk schoolatelier:
Onze week ging van start met een poppenspel van onze klaspop Trientje en haar vriendje Piet. Aan de hand van het boek Ja/nee gevoelens gingen we dieper in op wat voelt aan als Ja en wat als Nee. Enkele situatiekaarten werden besproken en bij het juiste gevoel geplaatst.
Hierna gingen we ook aan de slag met ons eigen lichaam. We maakten een omtrek en benoemden de verschillende lichaamsdelen. Wat is het verschil tussen een jongen en een meisje en hoe kunnen we dat zien?
Op woensdag gingen we hiermee verder. Er werden ook in groepjes spelletjes gespeeld.
Op donderdag had een kangoeroe een bal mee en wou hier graag mee voetballen. We splitsten ons op in 2 groepen. 1 groep ging voetballen de andere ging bij Meester Thomas vuurbal spelen. Hier was het ook belangrijk om samen te werken.
Er werden in de klas ook samenwerkingsopdrachten uitgevoerd waarbij de kangoeroes samen moesten bouwen en ballen moesten blazen. Wat deden ze dit goed. Afspraken werden herhaald en grenzen duidelijk aangegeven.
Op vrijdag gingen we aan de slag met voorwerpen die fijn voelen en die niet fijn voelen. We mochten in de voeldoos voelen en daarna hierover praten. Wat voor de ene fijn voelt is voor de andere misschien niet zo fijn. We koppelden hier ook fijne en niet fijne gevoelens aan vanuit ons boek ja/nee gevoelens. (helaas nemen we van kringactiviteiten niet altijd foto's)
Het boek van de week werd door deze kangoeroe heel goed voorgelezen. Het boekje ging over Ana in de klas.
De wekelijkse krullenbol ging over de kip. Wat een mooie resultaten kwamen hier uit. Ondertussen werden de andere kangoeroes in groepjes verdeelt om een spel te spelen met Meester Thomas of kregen een andere opdracht.
Deze week werkten we extra rond fijne motoriek en kleuren.
Ook eigen plannetjes kwamen weer tot vorm: het kapsalon
Spelen met de voertuigen:
Samen kijken in boekjes en aan elkaar voorlezen:
Spelen met de graafmachine's in de boerderij:
Plan om te schilderen: we kozen een tekening van paw patrol
De juf las een verhaal voor van Nellie en Cezar over Ruzie. Als verwerking deden we oefeningen maar deze keer op de tablet. We moesten een matrix oplossen met kleuren (rond het verhaal), moesten het juiste aantal voorwerpen/personages tellen en de juiste cijferaanduiding hierbij zoeken. Daarna mochten ze memory spelen.
We profiteerden donderdag ook van het mooie weer en gingen buiten picknicken om in de namiddag een zonnige wandeling te maken samen met de giraffen.
Naar aanleiding van een verhaal in de praatronde over ooievaars maakten enkele kangoeroes ook een dierenpaspoort over de ooievaar.
Op vrijdag staken we de zieke kinderen die niet naar school kunnen een hart onder de riem en kwamen we in pyjama naar school.
Na de middag deden we wat spelletjes in de kring in onze pyjama. Stoelendans en we gaven onze klaspop trientje door op de muziek. Wanneer de muziek stopte moesten de kleuters iets liefs vertellen tegen Trientje.
De voorbije week hadden we heel wat buitenactiviteiten en voelden we ons weer thuis in de natuur.
We hadden ook nog enkele giraffenvriendjes in onze klas waar we samen mee konden spelen.
Samen konijntjes maken voor op het raam (die we later inwreven met olie voor een doorzichtige tekening te maken)
Samen puzzelen.
Naar aanleiding van een kangoeroe die een bezoekje bracht aan een beleefboerderij speelden we met de boerderij en voertuigen. Dieren werden per soort gezet.
De actua van deze week ging over het helpen overzetten van padden. Ons plan was om samen diertjes te gaan zoeken. We gingen daarna dus op zoek naar kriebelbeestjes op ons domein, om later van dichterbij te bekijken in de klas. We vonden heel wat diertjes: vuurwantsen, duizendpoot, miljoenpoot, pissebed, vlieg, lieveheersbeestje, regenwormen.
Ook ander spelplezier kwam aan bod.
Ook buiten genoten we van het zonnetje en haalden de vormpjes uit voor de zandbak, konden op de wip, fietsen en dit samen met alle kleuters en de Ollies.
Enkele kangoeroes gingen ook voor een wandeling en raapten achtergebleven zwerfvuil op.
De voorbije week deden we nog even verder rond ons project dino's. We kregen ook kikkers op bezoek in onze klas en hadden samen veel speelplezier.
Er werden helaas wat minder foto's getrokken maar hierbij ons weekoverzicht.
Samen met de dino's spelen:
Samen denkspelletjes spelen:
Een behendigheidsparcours op evenwicht samen met de kikkers:
Ons verder ontpoppen tot paleontologen:
Gezellig samen kleuren:
Spelen buiten en in de buitenklas:
Visjes vangen:
Samenwerken aan het dino onderzoek + visueel maken
dino's afwerken:
Krullenbol van meneertje rond. We gingen ook op zoek naar zoveel mogelijk ronde voorwerpen in onze klas.
Experiment rond het uitbarsten van een vulkaan. We simuleerden dit in een fles water met bakpoeder, zeep en azijn.
Enkele kangoeroes kwamen zelfs met hun neusje wat dichterbij ruiken want die azijn dat rook toch maar raar.
Op vrijdag deden we nog een ritmische oefening waarbij we moesten klappen of stampen op het juiste moment. Wat deden ze dit knap.
Op maandag zijn we ons project rond dino's gestart.
We gingen op ontdekking aan onze dino speeltafel.
we kleurden een reuze grote dino kleurplaat.
We maakten dino's uit klei.
Gingen op wandel samen met de kikkerklas.
We ontpopten ons tot echte paleontologen en gingen opzoek naar fossielen en botten van dino's in het zand. We gingen voorzichtig te werk in het zand.
Ook in de zandbak werden pootafdrukken en skeletafdrukken gemaakt.
In het dinohol werden er parcours gemaakt voor de dino's
We gingen ook een dino ei uitbroeden in de klas. We deden een vooronderzoekje en gingen raden welke dino er uit het ei zou komen. Een vleesetende dino, een planteneter of een vliegende dino. Welke kleur zou hij hebben en hoeveel dagen zou het duren voor het ei uitkomt.
Dino's maken van bordjes.
Knipoefening van dinopuzzels.
Onze krullenbol was net wat anders. Deze keer gingen we lijnpatronen overtekenen.
Actua van deze week over de nieuwe inkom van de zoo in planckendael.
Nog wat andere spelpret foto's.
© Copyright 2009-2016, de Klimboom