Wat na de Klimboom

 

Kinderen die in onze school het zesde leerjaar beëindingen, behalen de eindtermen
Ze kunnen dus, net zoals elk ander kind uit het basisonderwijs, bij de overstap naar het Secundair Onderwijs kiezen voor een school en richting die het best bij hun eigen mogelijkheden en interesses past. 

Leerlingen uit Freinetscholen zijn zeker niet benadeeld bij de overstap van lager naar secundair onderwijs. Zoals blijkt uit onderzoek, doen ze het zelfs heel goed. 

Freinetkinderen zijn getraind in zelfstandig werken, het verwerken van inhouden en ze zijn vaardiger in het opzoeken van informatie. Ze hebben geleerd plezier te beleven in het leren en ze vertonen dus ook geen schoolmoeheidsverschijnselen na de basisschool. Of zoals een leerkracht van het secundair onderwijs eens zei: "Freinetkinderen hebben de lichtjes nog in hun ogen!"

Om de overstap naar het secundair onderwijs te vergemakkelijken, werken we op regelmatige basis samen met Campus Het Spoor in Mol. 
Het Spoor biedt verschillende keuzemogelijkheden aan zowel op niveau van de A-stroom als de B-stroom. 
Op het niveau van de A-stroom richt men sinds enkele jaren COGNOSCO in. 
De methode van COGNOSCO is vooral gericht op het zelfsturend leren. 
Het steunt zich op Freinetonderwijs, de ideeën van de leer-krachtige school en het pedagogisch project van het GO! 
 

6deleerjaar2016.JPG